ورود/ثبت نام

نرم افزار کامپیوتر چیست؟

What is computer software?

دسته بندی: رپورتاژ
167 تعداد بازدید
0 تعداد کامنت
تاریخ به‌روزرسانی:
06 مرداد 1403
تاریخ انتشار:
06 مرداد 1403

به طور کلی می‌توان گفت نرم‌افزار مجموعه‌ای از برنامه‌ها، رویه‌ها و مستنداتی است که توانایی انجام برخی وظایف خاص را بر روی سیستم کامپیوتری دارند. در حالی که تمام اجزای فیزیکی کامپیوتر به عنوان مثال: ذخیره سازی ورودی، کنترل پردازش و دستگاه های خروجی به عنوان سخت افزار شناخته می شوند. هنگامی که همه این اجزای فیزیکی به یکدیگر متصل می شوند، یک واحد کاری را تشکیل می دهند که به عنوان نصب کامپیوتر شناخته می شود. هر دو سخت افزار و نرم افزار به عنوان سیستم با هم کار می کنند. هیچ چیز معنی دار و مفیدی را نمی توان تنها با سخت افزار کامپیوتر یا فقط با نرم افزار کامپیوتر انجام داد.

خدمات نصب نرم افزار

به مجموعه فعالیت هایی که برای نصب و راه اندازی و عیب یابی نرم افزارها بر روی کامپیوتر و بستر شبکه انجام می شود را خدمات نصب نرم افزار می گویند. خدمات نصب نرم افزار به دو گونه کلی هستند که عبارتند از:

1- خدمات نصب نرم افزار شبکه

2- خدمات نصب نرم افزار کامپیوتر

در مورد اول نرم افزار بر روی شبکه سازمانی نصب می شود. این شبکه مجموعه ای از کامپیوتر ها و سرورها است. در مورد دوم نصب نرم افزار بر روی تعدادی از کامپیوترهای انجام می شود که ممکن است بین یک یا چند کامپیوتر پیوسته و یا مجزا از هم باشند. برای اطلاعات بیشتر به سایت شبکه مراجعه کنید.

 

 

انواع نرم افزار

برای پردازش داده‌ها، باید دستورالعمل‌هایی را ارائه کنیم که نحوه پردازش داده‌ها را مشخص می‌کند. این دستورالعمل‌ها که به رایانه می‌گویند اطلاعات را پردازش کند، نرم‌افزار نامیده می‌شوند. علاوه بر این، اطلاعات دیگری مانند زمان پردازش داده ها، محل ذخیره نتایج و نحوه چاپ و غیره نیز به عنوان نرم افزار نامیده می شوند. نرم افزارهای کامپیوتری بر سه نوع هستند:

1) نرم افزار سیستم

2) نرم افزار ابزار یا خدمات

3) نرم افزار کاربردی

 

سیستم نرم افزار

تمامی برنامه ها، زبان ها و مستندات ارائه شده توسط سازنده به همراه کامپیوتر، نرم افزار سیستم هستند. مجموعه ای از برنامه ها و دستورالعمل هایی است که کاربر را قادر می سازد تا عملکرد یک سیستم کامپیوتری را کنترل کند. نرم افزار سیستم شامل برنامه هایی برای شروع، خواندن، ذخیره و اجرای برنامه های کاربردی است.

این یک رابط بین کاربر و کامپیوتر است. آنها قادر به کنترل تمام عملیات مورد نیاز برای انتقال داده ها به داخل و خارج از کامپیوتر و مراحل اجرای یک برنامه کاربردی هستند. یا به عبارت دیگر می توان گفت که از اجرای سایر نرم افزارها، سخت افزارها، CPU، تجهیزات جانبی و غیره پشتیبانی می کند.

آنها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

1) سیستم عامل

2) مترجم زبان

 

سیستم عامل

سیستم عامل اولین برنامه ای است که بر روی حافظه دسترسی تصادفی (RAM) در هر سیستم کامپیوتری بارگذاری می شود. به عنوان واسطه بین کاربر و کامپیوتر عمل می کند. این شامل مجموعه ای از مجموعه یکپارچه از برنامه های ویژه است که برای عملیات کلی رایانه کار می کند.

 

مترجم زبان

کامپیوتر فقط زبان باینری سطح ماشین را می‌فهمد، اما نوشتن برنامه‌ها به زبان سطح ماشین برای کاربر بسیار دشوار است. بنابراین نرم افزار مورد نیاز برای تبدیل برنامه های زبان سطح بالا به زبان ماشین قبل از اجرای برنامه نرم افزار مترجم نامیده می شود. سه نوع مترجم وجود دارد - اسمبلر، کامپایلر و مفسر.

 

نرم افزار کاربردی

نرم افزار Utility خدماتی را برای تسهیل کار سیستم عامل ارائه می دهد یا می توان گفت که به کاربر در سازماندهی، نگهداری و بهبود راندمان کاری کامپیوتر کمک می کند یا کمک می کند.

 

وب سایت مهندس 360 هیچ مسئولیتی در قبال رپرتاژ منتشر شده بر عهده ندارد.

دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.
  • بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
برای ارسال کامنت باید عضو سایت باشید. برای ثبت نام / ورود به سایت کلیک کنید.